בין אם מדובר בנסיעת עסקים או חופשה, טיסה היא אמצעי תחבורה הנעשה נפוץ מתמיד. העלייה של חברות הלואו קוסט הרחיבו את ההיצע באופן משמעותי ומאפשרים לגלות יעדים שונים בחו"ל ולטוס לעתים קרובות. עם זאת, ההתרגשות הרבה לקראת טיסה עשויה להפוך במהירות לתסכול מר כאשר דברים משתבשים. רבים מאיתנו חוו מפח נפש בשנים האחרונות מול חברות התעופה על רקע הקורונה והמצב הביטחוני. טיסות רבות בוטלו או נדחו וכתוצאה מכך ישראלים רבים נתקעו במדינה זרה. גם אירועים אחרים כמו אובדן ועיכוב מזוודות אינם נדירים ועשויים לטמון בחובם השלכות מרחיקות לכת.
חברות תעופה, בעיקר בעידן התחרותי הנוכחי, מציבות לא פעם את הצרכים התפעוליים שלהן מעל הנוחות והזכויות של הנוסעים שלהן. גם אם עברת חוויה מתסכלת כזו במהלך טיסה, סביר להניח שלקחת בחשבון שהפיצויים עשויים לא להגיע לעולם. רבים מעדיפים שלא להיכנס לתהליך בירוקרטי ארוך, יקר ומתיש רק כדי למצות את זכויותיהם. החדשות הטובות הן שישנו אפיק פשוט יחסית בו ניתן לתבוע פיצויים מחברת התעופה. תביעה קטנה נגד חברת תעופה תאפשר לך להשיג את המגיע לך ללא צורך בהליך תביעה נזיקית רחב היקף ומורכב. במקרים רבים, נוכל להגיש גם תביעות קטנות נגד חברות תעופה זרות. כאן, נסביר כל מה שחשוב לדעת על התהליך.
החבות המשפטית של חברות התעופה - סקירה כללית
תביעה קטנה נגד חברת תעופה: חברות שונות - חוקים שונים
אז באילו מקרים מומלץ להגיש תביעות קטנות נגד חברות תעופה?
ישנם מספר מצבים נפוצים שבהם תביעה קטנה נגד חברת תעופה צפויה להצליח, בעיקר כשמדובר בטיסות עליהן חלים חוק שירותי התעופה הישראלי ותקנות האיחוד האירופי.
- ביטולי טיסות או איחורים של יותר מ-8 שעות: חוק שירותי התעופה הישראלי קובע כי הנוסעים זכאים לפיצוי אם טיסה מבוטלת או מתעכבת למעלה משמונה שעות. הפיצוי יכול לנוע בין 1,000 ל-3,000 ₪ בהתאם למרחק הטיסה ולנסיבות. תקנות האיחוד האירופי מחייבות גם הן פיצוי על עיכובים ארוכים, בתנאי שהעיכוב לא התרחש עקב נסיבות מיוחדות (מזג אוויר קשה, מצב חירום בטחוני או שביתה, למשל).
- רישום יתר ודחיית עלייה למטוס: אם חברת תעופה מונעת עליית נוסע למטוס עקב רישום יתר (אובר בוקינג), משמעות הדבר בפועל היא שחברת התעופה בחרה למכור יותר כרטיסים מאשר ההיצע הזמין במטוס. במקרה כזה, הנוסע עשוי להיות זכאי לפיצוי בצורת טיסה חלופית או החזר כספי.
- טיסה במחלקה נמוכה יותר: אם נוסע הורד מדרגת שירות גבוהה יותר (למשל, ממחלקת עסקים למחלקת נוסעים), הוא זכאי לפיצוי על ההפרש במחיר הכרטיס.
- עיכובים או אובדן כבודה: אמנת מונטריאול מסדירה פיצויים עבור כבודה שאבדה או מתעכבת. חברות תעופה עשויות לנסות להגביל את אחריותן לאירועים אלו, אך לנוסעים עדיין יש את הזכות לתבוע פיצוי עבור הוצאות הניתנות לאימות, כגון עלות פריטים חלופיים כנגד חשבוניות רכישה, למשל.
בכל המקרים הללו, על אף שאין ערובה שנזכה בפיצויים, מוקמת עילה לתביעה קטנה נגד חברת תעופה ולכל הפחות, הדבר לא ייחשב לתביעת סרק.
כיצד מתבצעת תביעה קטנה נגד חברת תעופה?
על אף שההליך הטכני להגשת התביעה הינו סטנדרטי עבור כל החברות, עשויים לחול סיבוכים נוספים כשמגישים תביעה נגד חברה זרה. לפני שנצלול אל הסיבוכים הללו, נבחן את הצעדים המשותפים לשני סוגי התביעות.
תיעוד הכשלים
כדי להבטיח שתביעתנו תהיה מבוססת חשוב שנאסוף כל חומר רלוונטי, לרבות כרטיס הטיסה, כרטיס העלייה למטוס, קבלות על הוצאות שנגרמו עקב עיכובים או ביטולים ותיעוד כל התקשרות שניהלנו מול חברת התעופה.
הגשת תלונה לחברת התעופה
לפני פנייה לבית המשפט, מומלץ להגיש תלונה רשמית לחברת התעופה. לחברות תעופה רבות יש נהלים לטיפול בתלונות ובמקרים מסוימים הן מספקות פיצויים. אם חברת התעופה תדחה את התלונה או לא תגיב תוך זמן סביר, נוכל להבהיר בתביעה כי מיצינו כל אפשרות לפתור את הסכסוך מול חברת התעופה. הדבר עשוי לשפר משמעותית את סיכויי התביעה.
הגשת התביעה הקטנה
כאן יחול ההבדל הטכני העיקרי – בתביעה נגד חברה ישראלית, נגדיר את סעיפי החוק הישראלי שהופרו לכאורה בעוד שמול חברה זרה, נציין את סעיפי חוק האיחוד האירופי או אמנת מונטריאול.
דגשים לתביעות קטנות נגד חברות תעופה זרות
הגשת תביעה נגד חברת תעופה זרה, במיוחד כזו שאין לה נציגות בישראל, יכולה להיות מסובכת יותר. חברות תעופה זרות רבות, בעיקר חברות לואו קוסט, פועלות בישראל ללא משרד קבוע מסיבות כלכליות. במקרים כאלה, הגשת תביעה נגד חברות תעופה אלו דורשת צעדים נוספים.
חברות תעופה זרות עשויות לא פעם לדרוש ייצוג עורך דין בתביעה ויציינו כי עליהן להטיס את עורך הדין המייצג ממדינת האם שלהן לישראל. הדבר עשוי לא פעם להוות נקודת מחלוקת משמעותית שכן בתי משפט לתביעות קטנות נועדו להיות נגישים לאדם הפרטי המעוניין לתבוע את זכויותיו, גם ללא ייצוג. אף על פי כן, הדין הישראלי מאפשר ייצוג כזה במקרים מיוחדים, ובלבד שבית המשפט ייתן רשות לכך. גם אם נבחר שלא להיות מיוצגים, מומלץ לקבל ייעוץ מעורך דין המתמחה בתביעות קטנות בניסוח כתב התביעה וההגשה, כדי לוודא שהדברים מדויקים.
כמו כן, חברות תעופה זרות עשויות לטעון שעל התביעה להתנהל במדינתם ולא בישראל. במקרים אלו, יהיה עלינו לבסס כי ישראל היא תחום השיפוט הראוי לתביעה. כשמדובר בחברות שיש להן בסיס פעילות בישראל, יהיה קל בהרבה לבסס טענה זו. ראוי להתייחס בטיעון זה גם לשטח השיפוט בו נרכש הכרטיס וכמובן, המיקום בו אירעו הנזקים וההפסדים. כל אלו ישפיעו על החלטת בית המשפט אם לקיים את הדיון בישראל או בחו"ל.
אילו פיצויים נוכל לקבל במסגרת התביעה?
הפיצוי עשוי להשתנות בהתאם לנסיבות ולרוב זמין בצורות הבאות:
- פיצוי כספי: הסכום ייקבע על פי מרחק הטיסה, בסכומים שנקבעו בחוק או באמנות בינלאומיות. למשל, פיצוי על טיסה שבוטלה לאירופה לפי החוק הישראלי עשוי להגיע עד 3,000 ₪.
- שיפוי הוצאות מלון ותחבורה: אם טיסה מתעכבת ללילה, חברות התעופה נדרשות בדרך כלל לכסות את עלויות הלינה במלון והמעברים בין שדה התעופה למלון.
- טיסות חלופיות או החזרים: נוסעים עשויים להיות זכאים לטיסה חלופית או להחזר מלא אם הטיסה תבוטל.
הגשת תביעה קטנה נגד חברת תעופה, בין אם ישראלית או זרה, עשויה להיות מרתיעה במבט ראשון, אך ככל שנכיר לעומק את המסגרות המשפטיות החלות על מקרים אלו ונתעד היטב את המקרה, נוכל לנהל אותה ביעילות. עלינו להיות נכונים להתמודד עם מורכבויות והתנגדויות רבות, בעיקר כשמדובר בחברה זרה. עם זאת, הדבר רחוק מלהיות בלתי אפשרי. כדי לצלוח את המורכבויות על הצד הטוב ביותר, מומלץ להסתייע בגורם מקצועי המתמחה בתחום.
צוות בול תביעה, מסייע לך לנסח את כתב התביעה בשפה משפטית ומדויקת ומטפל עבורך בכל הבירוקרטיה. לפרטים נוספים, ניתן לפנות אלינו עוד היום.