מהי תביעה קטנה?
כל אדם, גם אם אינו תושב או אזרח ישראלי רשאי להגיש תביעה קטנה עד סכום של 37,700 ש"ח (נכון לשנת 2024) אשר נובעת מסכסוך אזרחי בינו לבין אדם פרטי אחר או בינו לבין חברה/תאגיד. בדרך כלל תביעות קטנות מאופיינות בסכסוכים בין לקוח לנותן שירות, פגיעה ברכוש, הטרדות למיניהן, עוגמת נפש, פיצוי על עיכוב בקבלת מוצר, אי כיבוד הסכם וכו'.. הרשימה ארוכה ומגוונת. החוק מאפשר להגיש תביעה קטנה עד 5 פעמים בשנה וזאת על מנת למנוע "תובעים סדרתיים" ולהקל על העומס בבתי המשפט.
למה לתבוע בתביעות קטנות?
ייעודו של בית המשפט לתביעות קטנות הוא בעצם להקל על האזרח. מאחר והתביעות אינן "ברומו של עולם", הוחלט על קיום מנגנון מיוחד אשר מאפשר בצורה פשוטה ויעילה לתבוע בהליך מהיר לעומת תביעה "רגילה" אשר יכולה לקחת זמן ממושך.
אחד החסרונות הגדולים בבית המשפט לתביעות קטנות הוא שאין זכות לייצוג ע"י עו"ד. כמובן, שכך נוגע לשני הצדדים (התובע והנתבע). אולם, ניתן להתייעץ בעו"ד ואף להגיש כתב תביעה/הגנה אשר נערך ונוסח ע"י יוצאי המערכת המשפטית וכאן בול תביעה נכנסת לתמונה. ההליך בבית המשפט לתביעות קטנות אינו מצריך ידע משפטי ובעצם כל אדם מלומד/חסר השכלה, בעל רקע כזה או אחר יכול להגיש תביעה/כתב הגנה. יחד עם זאת, ישנה חשיבות גבוהה לאופן ניסוח כתב התביעה ולמסמכים המאמתים את גרסתכם.
רגע לפני שמגישים תביעה
לפני שניגשים להגיש תביעה מומלץ לנסות להגיע להבנות עם האדם/בעל העסק איתו אתם מסוכסכים. במידה וזה לא צלח ניתן להגיש "מכתב התראה".
מכתב זה כשמו הוא, נועד על מנת להתריע ולאותת לצד השני כי במידה ולא ימלא את ההוראות/דרישות המצוינות במכתב ההתראה, תוגש כנגדו תביעה בבית המשפט. את המכתב מומלץ להגיש כאשר כל הניסיונות להידברות מול הצד השני לא צלחו. במקרים מסוימים ישנה חובה להגיש מכתב התראה טרם הגשת התביעה. לדוג' כאשר מגישים תביעה כנגד פינוי שוכר דירה אשר הפר את תנאי הסכם השכירות. במידה ולא ישלח מטעם המשכיר מכתב רשמי טרם הגשת התביעה, בית המשפט יכול לדחות את התביעה. מכתב ההתראה מעיד על רצינות והצהרת כוונות ולכך אפקט פסיכולוגי רב שאומר בעצם – "נגמרו המשחקים". בול תביעה מספק שירות מכתב התראה כנגד אדם/גוף פרטי או ציבורי איתו אתם מסוכסכים
שלבים בהגשת תביעה
על מנת לפתוח בתביעה יש להגיש למזכירות בית המשפט כתב תביעה בשלושה העתקים. יש לצרף לכך את כל הראיות עליהן מתבססת התביעה. את התביעה ניתן להגיש בשפה העברית או ערבית. כאשר הוגשה התביעה לבית המשפט, התהליך לא הסתיים, בית המשפט שולח בדואר את כתב התביעה גם לאדם/גוף אותו אתם תובעים ("מסירה משפטית כדין"). במידה ובית המשפט לא קיבל אישור על כך שהנתבע קיבל את הדואר ולא משנה מאיזו סיבה, מזכירות בית המשפט תעדכן את התובע על כך וזה יצטרך לבצע את המסירה בעצמו, אם בדואר רשום או באופן פיזי. כמובן שיש לקבל אסמכתא על אישור המסירה ולא לסמוך על כך שהגשתי ו"יהיה בסדר". לאחר הגשת התביעה, על הנתבע להגיש כתב הגנה בתוך 30 יום מרגע קבלתה. משזה הוגש וכעבור מס' חודשים יתקיים דיון. אליו יש להגיע עצמאית וללא ליווי עו"ד. לדיון יש להגיע מוכנים ובזמן! כחלק מהשירות של בול תביעה תקבלו את הליווי וההדרכה בהופעה בפני בית המשפט.
האם ניתן לערער על החלטת בית המשפט
במידה ופסק הדין שהתקבל אינו לשביעות רצונכם ניתן להגיש בקשה לערעןר מבית המשפט המחוזי. את הערעור ניתן להגיש בתוך 15 יום מרגע קבלת פסק הדין.
הגשת תביעת ספאם
במידה וקיבלת הודעה שיווקית ע"י בעל עסק המעודדת רכישת מוצר או הוצאת כספים בדרך כזו או אחרת ולא אישרת לאותו גוף לשלוח את ההודעה, יש לך אפשרות לתבוע פיצוי כספי עד 1000 ₪ לכל הודעה.
תביעה בגין אובדן, השמדה, איחור או נזק למזוודה
במידה וחברת התעופה איבדה/גרמה נזק לרכוש אשר נמצא בתוך המזוודה או גרמה לאיחור בקבלת המזוודה כשנחתת ביעד, תוכל לתבוע החזר כספי בגין נזק ועוגמת הנפש שנגרמה לך ולמשפחתך. מומלץ לצרף את כל המסמכים התומכים לתביעה כגון קבלות קניה של רכוש (שאבד או שקנית בחו"ל), ביטוח (במידה ועשית) ואף אישור משטרה על כך שהמזוודה נגנבה.
תביעה בנושא חוזה שכירות
במידה ששוכר או משכיר מפר את אחד התנאים הרשומים בחוזה השכירות שנחתם ניתן להגיש תביעה קטנה בגין הפרת ההסכם. דירה אשר אינה ראויה למגורים, אי שקיפות בנוגע לדברים מהותיים בנוגע לדירה, אי תשלום דמי השכירות וכו'. חשוב לתעד כל ראיה לגבי כל סעיף שהופר. צילומים של פגם/ליקוי בדירה, חוזה שכירות, הוכחות לתשלום/קבלות ועוד'.
טיסה שבוטלה/איחרה
במידה וחברת התעופה ביטלה את הטיסה או שהטיסה לא יצאה במועד עליו התחייבה, ניתן לתבוע פיצוי בגין החזר עלות כרטיס הטיסה ובגין עוגמת הנפש שנגרמה לכם. חשוב לצרף לתביעה כל מסמך המעיד על ביצוע העסקה וכל התקשרות שהייתה ביניכם לבין חברת התעופה. חשוב לציין כי לכל חברת תעופה בינלאומית יש נציגות בארץ ולכן ניתן לתבוע אותה בבית המשפט במדינת ישראל.
נושא שירות
במידה וקיבלתם שירות לקוי מטכנאי/אינסטלטור/נציג טלפוני או כל עסק המאופיין בנתינת שירות תוכלו לתבוע לקבלת פיצוי עבור החזר תשלום (במידה והעבודה לקויה) או לתבוע בגין עוגמת נפש או מידע לקוי שניתן ע"י נותן השירות. כמו כן, גם נותן השירות בעצמו יכול לתבוע במידה ולא קיבל תשלום עבור עבודה שביצע ולא זכה לתשלום.
חוב לקוח לעצמאי
במידה ובעל עסק מאפשר ללקוחותיו לשלם בהקפה או בשוטף + ונוצר חוב אשר אינו משולם ע"י הלקוח, זכאי בעל העסק לתבוע את הלקוח בבית הדין לתביעות קטנות. אנו עדים להרבה מקרים של נתינת המחאות ללא כיסוי וביטול תשלומי אשראי והוראות קבע.
תביעת רכב
במידה ופגעו לך ברכב תוכל לתבוע בבית המשפט לתביעות קטנות. עלייך להגיש מסמכים תומכים כגון חוות דעת של שמאי, הצעת מחיר ממוסך לתיקון הנזק, ראיות וצילומים של הרכב הפגוע. במידה ויש נזקים נוספים כגון פציעות גוף יש לצרף את המסמכים מבית החולים. מומלץ אף לצרף את העתק התלונה במשטרה (במידה ויש כזו).
מוצר פגום
הזמנת מוצר דרך ספק והמוצר הגיע כאשר הוא פגום. ניתן לתבוע החזר בגין עלות המוצר וכן בגין עוגמת הנפש שנגרמה לך בעקבות ההתנהלות של בעל העסק. יש לצרף לתביעה את כל המסמכים/קבלות בנוגע לביצוע העסקה. כמו כן, כל התכתבות עם הספק יכולה לשמש כראיה בבית המשפט לתביעות קטנות.