תביעה בבית משפט לתביעות קטנות

תביעה בבית משפט לתביעות קטנות היא כלי שנועד לאפשר דיונים מהירים ויעילים בעניינים שבהם אדם מן הרחוב מבקש לתבוע אדם אחר או חברה, בתביעה כספית לסכום הנחשב לנמוך יחסית, או לצורך תביעה הקשורה במוצר, כגון החלפה שלו, תיקון שלו או לשם ביטול העסקה כולה. הרציונל שעומד מאחורי בית המשפט לתביעות קטנות הוא שבעניינים הנחשבים לקטנים ופשוטים יותר אין צורך להחיל את אותן הנורמות וסדרי הדין של הליך משפטי רגיל, והדבר מביא למספר שינויים שחשוב לדעת כדי לצאת עם ידכם על העליונה בסוף הדיון.

היכן אפשר להגיש תביעה קטנה – שאלה הסמכות המקומית?

לפי תקנות סדר הדין האזרחי בישראל, כדי שבית משפט יוכל לדון בתביעה מסוימת עליו להיות בעל סמכות מקומית לדון בה. כלומר, צריך שיהיה קשר בין איזור השיפוט של בית המשפט לבין העניין שבגינו הוגשה התביעה הקטנה. ישנו מספר רב של בתי משפט לתביעות קטנות, ולכן עליכם לוודא כי התביעה מוגשת בבית המשפט הנכון כדי שניתן יהיה לדון בה.

הקריטריונים שיוצרים קשר לאיזור גיאוגרפי מסוים הם:

  • המקום שבו גר הנתבע או המקום שבו הוא עובד / מפעיל את העסק שלו;
  • המקום שבו נכרת ההסכם או שבו נוצרה ההתחייבות; למשל היכן שהועבר הכסף או שנחתם החוזה.
  • המקום שבו צריך היה החוזה להתממש; למשל היכן שהשירות היה אמור להינתן.
  • המקום שבו הרכוש או הנכס היה צריך להימסר;
  • ככל ומדובר בתביעה שמוגשת כנגד תביעה מקורית, אז עליה להיות מוגשת באותו בית משפט שבה הוגשה התביעה הראשונה.

תביעה בבית משפט לתביעות קטנות

לנוחיותכם, מצורפים בתי המשפט לתביעות קטנות לפי מחוזות:

מחוז חיפה חיפה; חדרה; קריון; עכו;
מחוז הצפון נצרת; צפת; קרית שמונה; קצרין; עפולה; מסעדה; בית שאן; טבריה;
מחוז דרום אשקלון; אשדוד; באר שבע; קריית גת; דימונה; אילת;
מחוז ירושלים ירושלים; בית שמש;
מחוז תל אביב תל אביב; בת ים; הרצליה;
מחוז מרכז רחובות; רמלה; כפר סבא; נתניה; פתח תקווה; ראשון לציון;

 

מה מקום עורכי דין ומייצגים אחרים בתביעה בבית משפט לתביעות קטנות?

בהגשת תביעה בבית משפט לתביעות קטנות, לא רק שעורך או עורכת דין אינם נדרשים, אף אסור להשתמש בייצוג עורך דין בבית המשפט לתביעות קטנות בכלל. הסיבה לכך נובעת מתוך אותם הרציונליים שהוזכרו קודם: רצון לשמור על הליך זול ומהיר לשני הצדדים, להימנע מצורך בשמיעת טיעונים של עורכי דין.

המקרים המצומצמים בהם עורכי או עורכות דין יוכלו להיכנס ולדבר בבית המשפט לתביעות קטנות הם כאשר התביעה מוגשת בשמם והם צד לתביעה, או בקבלת אישור מיוחד מבית המשפט תוך מתן נימוק מצידו לכך.

לצד זאת, עדיין יש מקרים בהם אנשים אחרים יכולים לייצג צד לתביעה בבית משפט לתביעות קטנות, והם כאשר התובע נותן ייפויי כח למייצג שאינו עורך דין, והייפויי כח מוגש לבית המשפט ומאושר על ידו. כדאי לדעת שבית המשפט לא יאשר ייפויי שניתן בתמורה כלשהיא, כספית או אחרת שאינה כספית.

מקרה נוסף שבו ניתן לקבל ייצוג בבית המשפט לתביעות קטנות הוא מקרה שבו הייצוג ניתן מטעם ארגון עובדים. צד לתביעה יוכל להגיש בקשה לבית המשפט שלאחר שתאושר תזכה אותו בקבלת ייצוג מהארגון העובדים שלו. במצב כזה, יקבל הצד השני באופן אוטומטי אפשרות להיות מיוצג גם הוא בידי ארגון אם יהיה מעוניין בכך.

מהם התנאים המאפשרים הגשת תביעה בבית המשפט לתביעות קטנות?

הגשת תביעה בבית המשפט לתביעות קטנות, או תביעה קטנה בשמה השני, מתאפשרת בכפוף לתנאים הבאים:

  • על הסכום הנתבע לא לעלות על הסכום שרשום בתקנות, שהוא נכון לשנת 2022: 36,400 ₪. הסכום מתעדכן כל שנה בחודש ינואר.
  • כשהסכסוך נוגע להחלפת מוצר או תיקונו, או לביטול העסקה כולה.
  • כשבוצע מעשה שמקים עילה לתביעה וכיוצא בכך זכות לפיצוי, כגון: חוזה שהופר, מחדל או מעשה כלשהוא שנגרמו ברשלנות ומקימים עילה נזיקית, עבירה על החוק וכד'.
  • על התביעה להיות מוגשת על ידי אדם פרטי מעל גיל שמונה עשרה, ולא על ידי תאגיד או חברה. ניתן להגיש גם בתור קבוצת אנשים שסבלו מאותו מקרה (לא יהיה מדובר בתובענה ייצוגית שהיא הליך אחר שאינו ניתן לבצע בבית משפט לתביעות קטנות).
  • על התביעה להיות מוגשת כנגד אדם פרטי אחר, או כנגד חברה. ככל ומדובר באדם פרטי יש לכלול בה את כל הפרטים שלו: שמו המלא, תעודת הזהות שלו, כתובתו המלאה, מספר הטלפון שלו וכתובת מייל. ככל ומדובר בחברה או בתאגיד, יש לאסוף את שמה הרשמי, ואת מספר הח.פ. שלה.

מה עושים אם הגישו כנגדי תביעה קטנה?

כדאי לדעת שאם הוגשה כנגדכם תביעה קטנה עליכם להתגונן, וזכותם להגיש תביעה שכנגד. לתביעה קטנה תוקף של החלטה שיפוטית מחייבת, ולכן אין להקל בה בראש. תביעה שכנגד יעילה הן להרתעת מגיש התביעה הראשונה, והן לשם קבלת הסעדים שמגיעים לכם בהתאם לנסיבות המקרה ולמה שבאפשרותכם להוכיח שהתרחש בפועל.

תביעה שכנגד מאפשרת להוסיף טענות חדשות כנגד התובע המקורי, וניתן לצרפה לכתב ההגנה שתפקידו לתת מענה לטענות שהועלו בתביעה המקורית ולסתור אותן. על התביעה שכנגד להיות מוגשת בבית המשפט שבו התביעה הראשונה הוגשה, כפי שנכתב בחלק העוסק בשאלת הסמכות המקומית.

כאמור, הגשת תביעה שכנגד יכולה לשמש כתוספת לכתב הגנה, שחשיבותו גבוהה מאוד כיוון שהוא למעשה הטענות שאותם תוכלו לטעון במהלך הדיון בתביעה הקטנה.

האם חשוב להיות נוכח בהליך עצמו?

במילה אחת: כן. בפירוט: חשוב מאוד להיות נוכחים בעת הדיון הנסוב סביב תביעה בבית משפט לתביעות קטנות. אם אתם הצד התובע ולא תופיעו, התביעה פשוט תדחה והנתבע ילך משם נקי מכל אשמה, ועל כן מומלץ מאוד להימנע ממצב כזה, ובמידת הצורך לפנות למזכירות בית המשפט על מנת לדחות את מועד הדיון.

אם אתם הצד הנתבע, והתובע יתייצב ואתם לא, אתם צפויים לספוג פסק דין שיינתן לטובתו של התובע על סמך כתב התביעה שהגיש, מבלי שתוכלו להתגונן. מצב זה כמובן אינו מומלץ כלל.

סיכומו של דבר

תביעה קטנה עשויה להיות הליך קצר, מהיר ויעיל, אך בכל זאת ההחלטות שמתקבלות במהלכה עשויות להיות בעלות משמעות לא מבוטלת בכלל, ככל שתשלום של 36,400 ₪ לא מצטייר בעיניכם כעניין פעוט.

למרות האיסור שחל על עורכות ועורכי דין להופיע בבית המשפט עצמו, אין כל מניעה להשתמש בשירותים משפטיים לכתיבת כתב הטענות או כתב ההגנה. וכמובן לקבל עזרה בכל ההליך הבירוקרטי ולעתים מסורבל הכרוך בהגשת הטפסים. לכן מומלץ מאוד להיעזר בצוות מקצועי בעל ניסיון שילווה אתכם בתהליך.

בהצלחה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך

צור קשר
בול תביעה
דילוג לתוכן